Flores, Rinca og Komodo Island, 3 dage i 2018

Udtalelse fra kunde

Bente, Niels, Vibeke og Michael

Rejseberetning fra Bente, Niels, Vibeke og Michael, vedr. deres Komodo udflugt på 3 dage/2 nætter.

Dag 1: Efter ca. 1½ times flyvetur fra Denpasar på Bali, nåede vi frem til den nye lufthavn på Flores. Vores guider tog imod os og kørte os til havnen, hvor vi sejlede i en jolle ud til vores skib, der var ankret op ude i bugten.

Vel ombord begyndte sejladsen, ikke efter den oprindelige plan, da der var sent på dagen. Trods det lidt sene tidspunkt fik vi serveret en lækker frokost, mens vi sejlede ud mod en ø, hvor der holder mange flagermus til. De lokale kalder flagermusene for bats, så der måtte lige et par forklaringer til, inden vi fattede, hvad det var vi skulle se. Mens solen gik ned, kunne vi sidde oppe på det øverste dæk og nyde det ubeskrivelige syn af flagermus, der drog ud for at proviantere på en ø med frugtavl.

Herefter sejlede vi mod Rinca, hvor vi ankrede op for natten inden vi fik aftensmad efterfulgt af en hyggelig aften med snak om dette og hint. Vores guide havde aldrig haft danskere ombord, så han var meget nysgerrig på Danmark og danske forhold og han havde tydeligvis sat sig noget ind i sagerne. Vi skal tidligt op næste morgen for vi skal allerede være inde på Rinca kl. 7, så vi lister til køjs i håb om en god nats søvn.

Dag 2: Det med nattesøvn blev det ikke til i større stil, vi kunne hører generatoren tydeligt hele natten, det havde nok været smart med et par ørepropper, så vi er lidt stive i kroppen, da vi står op kl. 6. Vi får serveret en håndkop kaffe på dækket og mens den drikkes, kan vi se os omkring. Vi ligger i en lille bugt, hvor der er en lille langgangsbro, her skal vi sejle til om lidt, så vi må atter en tur i jollen.

Vel ankomne på Rinca bliver vi mødt af en ranger, der straks viser os hen til de første to varaner. De er godt nok store, tænker man ved synet. Dette til trods for, at vi jo har læst om dem og ved hvad de kan veje. Derefter skal vi betale for entre, kameragebyr og for snorkling, inden turen rundt på øen kan starte. Der er allerede meget varmt på den noget golde ø, så vi kan forudse en tur med sved på panden.

Vi ser mange forskellige dyr, mens vi begynder at gå op ad bakkerne, rådyr, aber og fugle. Det lille vildsvin der ikke stod stille længe nok til, at vi kunne nå at kigge på den, men han var der.  Vi går højere og højere op og får efterhånden et flot kig udover bugten og til de nærliggende øer.

Vi er noget bekymrede for, om vi har set de varaner, der var at se denne dag, men pludselig leder rangerne os væk fra stien om bag nogle buske og til en lugt af noget råddent. Det viser sig at være kadaveret af en bøffel, som varanerne er i gang med af guffe i sig. Varanerne forlader stedet, da vi kommer og det levner plads til en lille varan, der mæsker sig i de stores fravær, Bon appetit, siger vi, man skal være noget sulten for at spise i den lugt.

Så er det tid for nedstigningen, forbi et vandhul, hvor vildsvinene holder til, de var nu gået en tur, så atter blev vi snydt for et billede af dem. Vi når ned til rangernes boliger, da der pludselig råbes højt på et sprog, vi ikke forstår, lige i øjeblikket tror vi at der er en der er blevet bidt, men det viser sig at to varaner er oppe at slås. De står bryst mod bryst og snapper efter hinanden en kort stund, inden de atter er nede på jorden.

Her kravler den ene ovenpå den anden, vi tror at der er tale om en parring, men får at vide at det er to hanner, så der er nok tale om dominans. Efter den underliggende har erkendt sit nederlag bliver han gennet væk og sejrherren tager en æresrunde under køkkenbygningen. Først bagefter kommer vi til at tale om, at vi da ikke fik billeder, det hele gik så stærkt.

Tilbage på skibet står den på morgenmad og afslapning mens vi sejler ud til det område, hvor der kan snorkles. Turen går forbi flere af de golde øer, hvoraf flere har fine, hvide sandstrande og en enkelt palme eller busk hist og her. Så er det tid til snorkling, og der sejles i jollen ind mod en ø, hvor der er særligt gode forhold.

Umiddelbart tænker man at der ikke kan være meget at se, når der er så goldt rundt omkring, men livet under havet er en diametral modsætning til det manglende liv over havet, farvestrålende fisk og koraller, men også en del strøm, som sætter nogle af os på en prøve. Heldigvis kommer alle tilbage i god behold til en god frokost og en sejltur ind til Komodo.

Her kan skibet ligge til ved en stor mole og vi går i land kl. 15 til en tur rundt på øen. Denne gang ser vi knapt så mange varaner, men mange andre dyr, som på Rinca, rådyr og fugle, men også slanger og atter vildsvin, der heller ikke vil fotograferes, eller rettere sagt, de er bare hurtigere end os. Komodo er mere frodig med mange palmer og træer, velanlagte stier og flere bygninger, end det vi havde set på Rinca, men også noget mere turistpræget end Rinca.

Efter en rundtur på øen, kommer vi ned til rangernes område og her er der atter varaner ved køkkenhytten, de ligger og daser under huset og lige under vinduet, hvor de kan dufte maden. De lokale har et relativt afslappet forhold til varanerne, næsten som når andre har en hund, der har det med at gå i vejen.

Så er det tid til at forlade Komodo, men i mellemtiden er det blevet så lavvandet, at det er besværligt at komme ombord på skibet, det går dog med et stort spring. Vi bliver trakteret med kaffe, juice og en nybagt banankage, da vi atter er ombord og har fået skyllet det værste støv af.

Så er det planen, at vi skal sejle ca. 2½ time, inden vi skal ankre op for natten, men kombinationen af lavvande, stærk strøm og for lille motor giver problemer, vi må sejle på tværs flere gange og når ikke dertil, hvor det oprindeligt var meningen, vi skulle være, i stedet ankrer vi op et sted, hvor der er mulighed for, at de morgenfriske kan få en ekstra snorkletur, inden vi atter sætter kursen mod Flores. Dagen rundes atter af med en hyggestund i spiserummet efter indtagelse af en dejlig gang aftensmad, inden vi kan gå til køjs.

Dag 3: Starter med at et par stykker er ude at snorkle og atter får en fantastisk oplevelse.  De mest morgenfriske havde endda fornøjelsen af en skildpadde, der svømmede rundt ved trossen til ankeret. Vi nyder morgenmaden mens vi sejler mod Flores, hvor vi siger farvel til skibets besætning, der viser sig at være på 5 mand, inden vi sejler i jollen ind til havnen i Labuhan Bajo på Flores.

Vi bliver hentet af en bus, som kører os til Batu Cermin, Spejlgrotten, hvor vi får en rundtur, inden vi kører til et sted, hvor vi kan shoppe lidt og spise frokost, begge dele med udsigt til den nye lufthavn, som vi køres til i god tid inden afgang. Vi tager afsked med vores guider og checker ind til turen og tilbringer en tid med at vente på vores fly.

Den her nye lufthavn viser sig ikke at have oversigtsskærme, så vi følger flokken et par gange før det er vores tur til at flyve retur til Bali, hvor det viser sig at alle de andre fly også flyver hen.

Alt i alt har turen til Komodo nationalpark rummet store naturoplevelser og vi er glade for, at vi valgte at tage den med under vores Balitur og vil give turen vores varmeste anbefalinger os så vil vi lige give nogle gode råd, til dem, der vil gøre os turen efter:

Mvh. Bente, Niels, Vibeke og Michael

Læs mere om Komodo National Park og Flores

Se rejsebeskrivelser fra andre gæster