Familie sommerferie på Bali & Gili Trawangan – juli 2016

Udtalelse fra kunde

Evelyn & Michael + Co.

Bedste terapi for legeme & sjæl

Michael, jeg og vores 3. sammenbragte børn på 20, 23 & 25 år, har haft en helt igennem vidunderlig ubeskrivelig 17. dages oplevelsesrig rejse for livet!

De første 6. dage på Bali i Sanur, ‘Parigata Resort‘! Herefter 7. dage på Gili Trawangan ‘Oceano Jambu Luwuk‘! Derfra retur til Bali, ‘Parigata Resort‘ i 3 dage (her opbevarede de bagagen, vi ikke behøvede på Gili!)

Begge Resort var enormt positive i forhold til vores krav, – her lyver billederne virkelig ikke! Dejligt rent, aircondition, føntørre, daglig vandflasker, opfyldning af kaffe/the, shampoo, gratis safetybox, gratis håndklædeordning til strand/pool og Wi-Fi (ku drille) OG ikke mindst var der det herligste søde personale overalt!

Det var første og ikke sidste gang vi rejser på denne måde med egen guide og chauffør! Takket være Tim, var vi enorm godt klædte på til rejsen! Vi havde mailet en del og forinden haft en herlig snak inden afgang! Alt klappede nærmest pr. automatik efter div. instrukser! Vi blev taget fantastisk imod af vores kærligste, herligste guide “Made Mudana”, som modtog os i lufthavnen!

Vi blev kørt i privat minibus til Resortet, vores guide griner hurtig over alle vores førstehånds indtryk som Bali lynhurtig viser os! Offergaver, Templer OG scootere og biler i massevis!

Vi køre i modsatte side, så vi føler “kaos”.  Ingen af os ønsker at køre hverken bil eller scooter her… men de har styr på trafikken, som de i fællesskab hjælpes igennem! Her er ikke mange færdselsregler, – Bali er et perfekt eksemplar på, at alle vores regler reelt ikke behøves og gør, at vi irettesætter hinanden når man ikke makker ret! På Bali er tålmodigheden enorm stor, vi har ingen sure eller utålmodige mennesker mødt!

I Sanur lugter byen faktisk ikke helt godt, alla varm benzin. Det var værst den første aften! Balineserne skal opleves før man tror på, at der virkelig findes så fantastiske glade og positive mennesker på jorden. Vi tror på at vi har mødt jordens lykkeligste gladeste mennesker, altid smil på læben!  Giver du et smil, får du 10 tilbage!

Det næste hurtige indtryk vi får, er så de mange løse Bali-hunde, de løber ud imellem trafikken, vi sad og udtrykte “pas på, uhh og arghhh” i angst for de blev påkørt, men nej dét sker sjældent!

Hjemmefra have vi valgt 3 ture på Bali: Riverrafting – fantastisk ryste sammentur! Det er turen som satte de første og nok største indtryk i hjertet! Vi skulle gå ned af 500 glatte trapper, husk faste sandaler!  Man kikker betagende ned af alle de her trapper, der går ned til floden og føler man skal igennem en fantastisk “jungle, – det er så vildt og pludselig råber jeg op “look a Monkey”.  En grå ret stor abe sidder en stykke væk og kikker efter de nyankommne, efter lidt tid, løber den ind i krattet, – det var vores første møde med en virkelig vild abe!

Den erfarende guide griner af mit udbrud og han finder lynhurtig ud af, at han kan tage gas på os og dét udnytter han på den sjoveste måde på hele River rafting turen. Længe siden vi har skral grinet så meget, det ser faretruende ud, men guiden har styr på dét hele og vi glider indimellem roligt afsted, imens man lige skal huske at nyde naturen og kikke op og til siderne, hvor der ofte kommer de fantastiske vandfald!

For hold nu op, det er de her øjeblikke hvor man ønsker at tiden står stille og man kunne forblive i nuet! Man kikker op og føler sig så lille, da man er omkredset af klipper på begge sider, som er beklædte med planter og træer OG der er bare højt op, helt fantastisk!

Pludselig er der bevægelser forude “se, se, aberne hopper fra gren til gren” og over på modsatte side af bredden, – ét vildt syn, som vi ikke anede var muligt! Lattermusklerne blev rørt, alle bliver våde, men vi var kun i floden frivillig. Jeg er ingen vandhund, men blev så grebet af stemningen og måtte bare i. Selv ved et par vandfald var vi henne og mærke trykket fra faldet! River rafting var turen som lige rystede os endnu mere sammen og vi var nu klar på mere Bali!

Sightseeingtur – Bedugul & Singaraja. Det blev dog ikke denne tur. Vi fortalte vores guide, vi havde fortrudt, at vi ikke havde valgt at komme omkring Ubud og om der evt. ikke var ét marked der i stedet for!  Det er guld værd med egen guide, – så vupti, han omlagde ruten!

Vi var på tekstilfabrik, hos juveler, marked, udsigtspunkt af rismarker i Tegallalang, Mount Batur og kaffeplantagen i Kintamani, hvor vi købte verdens dyreste lækreste kop kaffe, besøgte springvandstempel i Gunung! Afsluttede dagen på smukkeste vis i solnedgangens skær, med Tegenungan vandfaldet! Vi fik pludselig set så meget mere end planen og den fantastiske tur varede hele 11 timer.

Sightseeingtur – Tenganan, Selat & Klungkung. Den tur burde vi have ændret, hvis vi havde sat os mere ind i hvad det reelt var vi skulle se! flagermustemplet var skuffende, der var bøn og vi kunne ikke komme i nærheden af flagermus, vi kunne kun høre dem og ane dem i mørket!

Hvordan de får salt er imponerende og stranden er imponerende sort! Landsbyen var meget spændende og chokerende pga. deres kamphaner! Panoramaudsigten over Mt. Agung var fortryllende, her ville vi gerne have haft tid til en lang gåtur! En overraskelse var en stor Flyvende hund, som havde fundet ud af, at turisterne gerne fodrede den med vandmeloner og hang tilfreds udenfor Mt. Agungs restaurant.

Den flydende Pavillon var skuffende, – men det var vores uvidenhed der gav os en forestilling om, at den flød så øjet kunne se dét! Men udover dét var dét alligevel imponerende!

Turene blev fuldendte pga. den altvidende guide, som fortalte og fortalte, så man indimellem måtte koble af for alt den input! Guiden var næsten det halve af vores ferie! Han talte mindst lige så meget til vores halv voksne børn, og dét endte i pjat, hvor selv chaufføren fik grineflip, da de forsøgte sig ud i at de skulle sige “5 flade flødeboller, på ét fladt flødebollefad” mv. dét var så sjovt og man er ikke i tvivl om at de selv er fyldt med humor!

Tropeøen, festeøen ‘Gili Trawangan’ var kærlighed ved første blik! Hold nu op, en smuk ankomst til øen, dét endnu smukkere vand, – som herefter mødes af de fascinerende hestevogne som transporterede os i nordenden af øen! Vi har ikke fortrudt at vi brugte en lille uge der!

Her er ingen biler, massere af cykler og hestevogne! Herefter opdager man at hundene er udskiftet med katte, fritgående geder og køer! Hestene fik vi ondt af, – indtil man ser hvordan de bader med hesten i solnedgangens skær og høre at hestene udskiftes efter hver 3-4 time, hesten er en del af familien! Dog brugte vi dem kun til fragt med vores kufferter!

Trawangan er vild charmerende og igen en helt anden verden og blandende kultur end Bali, – der er en enorm lang handel-og spise gade! Man bliver helt opslugt af stemningen og livet overalt, som er stor kontrast til roen som finde i Nordenden af øen!

Der er flere muligheder at opleve naturen på!  Både oplevelser i og over vandet! Snorkel og svømmefødder udlejes meget billigt, så vi fortrød vi havde slæbt dét med! Husk badesko hjemmefra, de er uundværlige og kan ikke købes dernede! Lej en cykel for 25 kr. pr. dag og kom omkring, tag en travetur op på øens højeste udsigtspunkt og gå på opdagelse indimellem alle de små stier og se hvordan dyrene og de selv lever!

Indbyggerne er igen vild søde og vil rigtig gerne snakke og er nysgerrige efter hvor man kommer fra! De strør gerne ud med positive komplimenter, så her kan man også kun blive helt glad i låget! De vil gerne sælge, men respektere et ‘no thank’ eller ‘just looking’!

Vi følte en tidsrejse længer tilbage i tiden, de har slet ikke samme sans for planlægning som f. eks de har lidt mere af på Bali, men stadig langt fra os selv!  Vi oplevede kun 2 gange, at få dét bestilte frokost/aftensmad alle 5 på én gang. ‘No Rush – No Hush’ .. her har de også rigtig meget at lære!

Bagsiden af Gili-Trawangan, som Bali også har lidt af, er deres affald! Det er rigtig trist at noget så smukt bliver ødelagt af skrald, – de er bare så uvidende og har ikke dét vi føler er naturlig tankegang! Dog trøster det os, at der arbejdes på sagen, – der er flere aktivister i gang bla. “ByeBye Plastic bags”.

Gili-Trawangan er Tropeøen vores unge vil vende retur til og vise deres kærester, Øen byder på meget og bare en nydelse!  Vi midaldrende forældre var ikke helt betaget af snorklingen der, grundet vi har oplevet Maldivernes fascinerende koraller og stille lækre varme vand!

Trawangan er oplevet, så her skal prøves en af de andre Gili-øer og man kan altid sejle en tur over på dén mere hektiske skønne Ø! Sejlturen til Gili var en oplevelse, til trods for vi startede i noget tumult vejr. Ingen blev syge, vi tog imod en søsygepille og nød turen i fulde drag!

Guiden kunne ikke personligt følge os retur til lufthavnen, så han kom uventet én times tid på Resortet, for at tage afsked! Det var så rørende og viste sig, at vi også havde givet ham en oplevelse!

Bali & Gili byder på meget mere OG vi vil have mere. – Vi er blevet nysgerrige, vi vil især have mere natur at mærke under vores fødder! Templer og dans har vi set nok af, som er vildt fascinerende og vi fatter ikke at man i vores verden bruger så meget tid på den slags, – men hold nu op vi har en masse at kunne lære af hinanden!

Dét er naturen, varmen og befolkningen som driver vores ønske om at vende tilbage!

Vi vil ud at gå på en vulkan, mærke og se hvordan de lever, producere håndværk og fødevare, – finde endnu smukkere strande og solop-nedgange! Vi er vendt hjem fyldte med nye indtryk og en ny kultur! Vi kan stadig se og mærke stemningerne når øjnene lukkes eller vi kikker på vores billeder!

Det er som om vi har været i en tidsboble, –  det er enormt svært at beskrive hver enkel unikke oplevelse og hvad der sker i vores kroppe når vi oplever så anderledes “jord under vores fødder! Det var vildt at få lov til at opleve en anden kultur så intenst og at se det tæt på og alligevel langt fra.

Hvad dækker ordet “fantastisk” “fascinerende” og “smukt” mv!  – Ikke engang billeder viser hvordan der reelt var mange steder! Man står f.eks. på udsigtspunktet, kikker ud på en enorm vulkan, her er vanvittig langt ned, man ser de vildeste rismarker og endnu længer er der op til vulkanen, laaangt ude!

Man får en vild følelse i kroppen og man føler sig enorm lille og får lys til at løbe ud i rismarkerne og råbe af glæde! Billeder viser ikke noget der ligner, det vi stod i, – dét “fader” nærmest ud i et og viser ikke dybde og højde. Det er de her livs-oplevelser som virkelig skal opleves før man forstår hvad vi snakker om og forsøger at vise!

Alt i vores verden skal være luksus, hurtigere og se godt ud! Vi får sværere ved at elske det, vi har, i vores konstante søgen efter nyt og forbedringer. Vi er blevet så materialistiske, at vi har tendens til at glemme hinanden som mennesker. Rejsen har været en øjenåbner og samtidig lært os at sætte mere pris på dét vi har OG hvem vi er.

Tim kontaktede os igen efter rejsen! Ønskede os velkommen hjem og ville høre om rejsen, både ris & ros, – som kan medvirke til at forbedre fremtidige rejseoplevelser!

Takker Tim igen igen! – Tøv ikke med en rejse igennem Travel2Bali – Det er klasse! Ulempen er nu, at mer’ vil have mer’ ヅ

Vi lever glædeligt med minderne!

Kærligste Tak-Smil fra Evelyn & Michael + Co.

Se rejsebeskrivelser fra andre gæster