Bali, Komodo og Lombok – juli 2023

Udtalelse fra kunde

Johnny & Helle

Kære Tim, tak for endnu en gang, at have arrangeret en fantastisk rejse for os. Jeg lovede at lave en rejsebeskrivelse til dig, men selv om vi skærer helt ind til benet, har der været så mange og fantastiske oplevelser det er umuligt at gøre den kort.

Vi har rejst med Travel2Bali 2 gange før, og i år var vi nok de lidt besværlige kunder, med flere særkrav og tilpasninger end gennemsnittet 😊 For efter at have kigget drømmende i kataloget, de sidste to gange, vi rejste med Travel2bali, rundt på Bali og Nusa Lembongan, skulle rejsen i år også gå til Komodo og Lombok. Sagt med det samme, skal i til Bali så snyd ikke jer selv med at vente ”til næste gang” som vi gjorde, tag Komodo turen med, vel er det fordyrende for rejsen, men hver en krone værd.

Som altid når vi har rejst med Travel2Bali, stod der en guide og chauffør og venter på os i lufthavnen, når vi ankom Bali. Vi startede med 2 nætter i Ubud for lige at grounde og vænne os til tidsforskellen og temperatur, og så har Ubud altid noget spændende at byde på. I Ubud boede vi i år på Rama Phala Resort & Spa, som viste sig som et rigtigt fint sted med fine værelser og faciliteter, beliggende centralt i Ubud.

Vi blev især fascineret af den oplevelse det er at komme ind på resortet fra det travle hoved strøg. Når man kom ind på resortet, havde man ikke oplevelsen af at bo midt i Ubud, men en oplevelse af at bo i en bungalow midt i junglen. Det er lidt vildt som de formår at skabe den illusion, når man ser på hvor lille et areal de har at gøre med.

Ubud er for os den Balinesiske og hinduistiske kulturs epicenter, med en masse historiske seværdigheder og hinduistiske templer, og en tur til Bali er ikke det samme uden en tur rundt til Kongepaladset og templerne i Ubud, og så er det altid en oplevelse at gå i gaderne og kigge på butikker og mærke pulsen af livet i byen. Efter et par dage i Ubud, blev vi hentet på hotellet af vores guide og chauffør, og kørt til lufthavnen i Denpasar hvor vi fløj videre til Lambuan Bajo på Flores

Vel ankommet til Flores blev vi hentet i lufthavnen af vores guide og chauffør, og kørt ned til havnen, hvor vi sammen med guiden gik ombord på båden vi skulle bo på de næste tre døgn. Her blev vi modtaget med friskpresset juice og blev briefet om turen og sikkerhed om bord, mens vi langsomt sejlede ud i nationalparken.

Den tre dages sejltur rundt i nationalparken med besøg på Ringa og Komodo, hvor vi fik set og hørt en masse om de fascinerende varaner, krydret med forfriskende snorketure på de mest fantastiske koralrev med en ubeskrivelig mængde fisk, koraller og mange skildpadder, oplevet tusindende af levende hunde lette samtidigt fra mangroven i solnedgangen, og ikke mindst øerne, menneskerne, naturen og stilheden på båden om natten, står for evigt printet på nethinden (og heldigvis de 1000vis billeder og video vi tog derude), og var en næsten ubeskrivelig stor oplevelse for os.

Det er selvfølgeligt det mere simple liv, men på den måde alligevel vild luksus, at leve på sådan en båd i 3 døgn, vartet op at hele besætningen og guiden. Der er ikke et fint menukort, man kan vælge fra, men de formåede at frembringe det ene veltilberedte og velsmagende måltid efter det andet. Der er ikke et barskab fyldt med øl og sodavand, men en besætning, der bragte dig al den kaffe, te og frisk kold vand, frisk frugt og friskpresset juice, du kunne ønske dig.

Der er selvfølgelig toilet og bad, mest til at skylde saltvandet af efter bade og snorkelture, igen ikke luksus men simpelt og funktionelt. Der er også aircondition i kahytten, men vil du bruge den om natten, må du også finde dig i at generatoren snurrer. Vi brugte den ikke, dels så var vi stort set ikke i kahytten i løbet af dagen, og aftenen er tilpas kølig, og så er det en oplevelse at ligge med døren åben, og høre vandets klukkende lige udenfor, og plasket fra en fisk i overfladen. Har i en lygte med, er det fascinerende at lyse ned i det mørke, men meget klare vand, og se fisk og andre dyr søge op i lyset. Vi lå for ankret op for natten på ca. 4 meters dybde, og kunne se helt til bunden i lyset fra lygten (en kraftig 2500lm dykkerlygte).

Efter den 3 dages sejltur rundt i Komodo nationalpark ønskede vi at blive i Lambuan Bajo på Flores, i 5 dage for at dykke i Komodo nationalpark. Den udfordring blev løst på bedste vis, for selv om T2B ikke et decideret dykkerrejsebureau, så blev udfordringerne bl.a. med 20 kg. ekstra bagage (dykkerudstyr) på i alt 6 flyvninger, transport osv. klaret perfekt.

På Flores havde Tim foreslået at vi blev indlogeres på Puri Sari Beach Hotel, 5 minutter i bil fra byen Lambuan Bajo. Et mindre og meget hyggeligt hotel, med egen strand og den mest fantastiske solnedgang over Komodo og Rinka. Hotellers har en meget velfungerende shuttel service, men vi valgte alligevel at leje en scooter, så vi havde en større bevægelsesfrihed, da vi skulle frem og tilbage flere gange i løbet af dagene, for at komme ned til dykkercentret og senere for at komme ned og udforske byen.

Flores og Lembuan Bajo er som Bali for 30 år siden, med den her backpacker stemning, og fornemmelsen af at udforske noget nyt og ukendt. Gaderne her er ikke fyldt med souvenirbutikker, som man oplever det på Bali, men derimod med dykkercentre, homestays og små intime spisesteder. Dem der kommer her, er ikke i byen, de er ude i nationalparken.

Dykning i Komodo nationalpark er i en klasse helt for sig selv, og selv om man ikke prøvet at dykke før, så må man ikke snyde sig for den oplevelse her. Komodo er et af de to steder i verden med den største diversitet (den anden er Sulawesi), her er mest at alt, overalt ! Vi havde tre dage vi dykkede og nåede 8 dyk i alt, og lige meget hvor vi blev droppet i vandet, var der det mest fantastiske liv man kan opleve som dykker. Alt fra 4 meter djævlerokker, hajer, muræner og vildt mange skildpadder, til de mindste skabninger i alle regnbuens farver.

Efter Komodo, ville vi til Lombok i 4 dage. Vi blev hentet af vores guide og chauffør på hotellet og kørt til lufthaven, for at flyve videre til Lombok. Der går ikke direkte fly mellem Flores og Lombok, så vi skulle ud i en mellemlanding på Java. Vi oplevede det dog igen som helt problemfrit at rejse indenrigs imellem ørene, man skal dog ikke hænge sig for meget i afgangstiderne, de har lidt deres eget liv.

Vel fremme på Lombok, blev vi igen hentet af vores guide og en chauffør, og blev kørt til hotellet, ca. 45 minutter fra lufthavnen. På Lombok blev vi, efter Tims anbefaling, indlogeret i en water’s edge villa på Cocotinos Boutique Beach Resort & Spa i Sekotong. Det var en god anbefaling, og vi vil bestemt give den anbefaling videre. Det var for os vild luksus med et kæmpe rum beliggende direkte ned til stranden, og et badeværelse med 3 (tre) rum, indendørs og udendørs brusekabiner, badekar og ikke mindst egen pool, direkte på stranden. Hotellet var fuldt booket op, men alligevel fik vi en oplevelse af at der næsten ikke var andre på hotellet.

Vi lavede en aftale med guiden om en rundtur på Lombok, rundt om vulkanen. Det var en lang tur, 12 timer i alt, men en stor oplevelse at se ”hele” Lombok. Guiden var god til at vælge de interessante seværdigheder ud, og vi var forbi to springvand, hvor vi skulle gå i floden, for at komme frem til springvandet. Vi har også en tur oppe på toppen ag den næsthøjeste top, hvor der er en fantastisk udsigt over øen og vulkanen. Desværre lå der en sky på toppen, så det blev konverteret til en kulinarisk tur gennem gryderne hos de lokale sælgere, af kødboller, tofu osv. Igen er det her de små ting, der gør den største oplevelse. Guiden var et naturtalent, til at finde de oplevelser, der ikke står i turistbrochuren.

Efter 4 dage på Lombok, og i alt godt et par uger i ”outbacken”, væk fra støj og vældet af turister, gik turen tilbage til Bali og Sanur. Igen blev vi hentet på hotellet og kørt til lufthavnen i god tid, til at kunne tjekke ind til det booket fly. Her er det så at vi oplevede det at deres forhold til tidsplaner, ikke helt, er det samme som vores forventninger. Flyet var blevet flyttet en time frem, så vi havde ekstra god tid i lufthavnen.

Tilbage på Bali blev vi hentet af vores guide og chauffør, og kørt til Sanur. For første gang var vi lidt spændt på om de stadigvæk var der, for alt i alt endte vi med at ankomme 3 timer efter forventet ankomsttid. Men det var de, ydermere var de kommet i god tid, da det ikke er helt usædvanligt at flyet ankommer før tid ind i mellem.

I Sanur syntes Tim at Helle skulle forkæles med 4 dage i en Deluxe Suite Pool Villa, på Parigata Villa Resort, og jeg var helt enig. Det kan noget at have sin egen lille have, med egen helt ugenert pool, men det var endnu mere imponerende at gå en tur i haven og omkring poolen på resortet. Igen havde de på meget begrænset plads formået at skabe en overdådig oase med et væld af planter, blomster og i særdeleshed mange orkidéer.

Da vi sad på Lombok glæde vi os lidt til at komme tilbage til myldret, livet og alle turistfælderne i Sanur, men allerede efter et par timer var vi parat til at tage tilbage igen 😊 I Sanur lejede vi igen en scooter, for at komme lidt mere omkring, og lidt væk fra det værste turisthalløj. Vi kørte bl.a. ud til et turtel conservation and education center, på den lille ø Serangan lidt syd fra Sanur. De gør et kæmpe arbejde i at rede og bevare skildpadderne på Bali, og ved at turister som os, betaler et mindre beløb, for at sætte en lille og næsten nyudklækket skildpaddeunge ud i vandet, støtter vi finansieringen af deres arbejde.

I Sanur besluttet vi os for at nu vi er så glade for den Balinesiske mad, så ville vi slutte ferien med et madlavnings kursus hos Chef Mudana, hvor vi blev introduceret til den indonesiske kogekunst. Det var er en stor oplevelse, hvor vi blev hentet tidligt om morgen, og sammen med Mudana kørt til fiskemarked i Jimbaren, hvor vi sammen med kokken købte frisk Mahi-Mahi, og et hel kurv fuld med friske grønsager til dagens madlavning.

Tilbage i køkkenet i Sanur fik vi frisklavet kaffe og morgenmad, inden vi gik i gang med dagens madlavningslektion. Vi sluttede med et overdådigt måltid, med de 6 rettet vi havde tilberedt hen over formiddagen, og helt ærligt så vidste jeg ikke jeg var så god en kok 😃

Ferien lakker mod enden, og som de andre gange blev vi i trykke rammer, hentet af guide og chauffør og kørt til lufthavnen for sidste gang.

Med Venlig Hilsen Johnny & Helle

Se rejsebeskrivelser fra andre gæster