Bali, Gili Trawangan, Lombok og Komodo – juli 2015

Udtalelse fra kunde

Britta & Per

I efteråret 2014 besluttede vi (en familie med 2 børn på 6 og 9) at sommerens ferie skulle gå til Bali. Vi kontaktede i første omgang et rejsebureau vi i sommeren 2014 havde været på Sri Lanka gennem, hvilket havde været en fantastisk ferie. Men tilfældigt faldt Britta over Tim Laugesens Bali rejsebureau, og vi besluttede også at få et tilbud fra ham.

Og det viste sig hurtigt at være en god ide. Ikke fordi der var noget i vejen med tilbuddet fra det andet bureau, men rejsen fra Tim og de samtaler vi havde med Tim gjorde at vi valgte ham. Tim var under de indledende samtaler enormt god til at rådgive og komme med forslag, og lyttede når vi kom med spørgsmål. Vi endte med en ferie på 23 dage hvor vi skulle besøge Bali, Gili Trawangan og Lombok, og til sidst et krydstogt ud til Komodo øerne.

Vi startede ferien med at flyve med Singapore Airlines til Singapore, og videre fra Singapore til Bali. desværre viste det sig da vi var en times flyvning fra Bali, at lufthavnen i Denpasar var lukket pga. et vulkanudbrud på det østlige Java. Så vi blev fløjet tilbage til Singapore, og i ankomst hallen fik vi at vide at de ikke vidste hvornår lufthavnen åbnede igen.

Vi blev på Singapore Airlines bekostning indlogeret på et hotel i Singapore. Det var ikke den bedste start og vi var meget bekymrede over ikke at vide hvornår vi kunne komme afsted, men vi havde via sms kontakt til Tim (som selv befandt sig på Bali på det tidspunkt), og han beroligede os med at de regnede med at lufthavnen åbnede dagen efter igen. Og det viste sig heldigvis at holde stik, og halvanden døgn senere end planlagt ankom vi til Bali, hvor en guide og chauffør ventede på os og kørte os til vores første hotel som var Ananda Cottages.

Her fik vi et kæmpe værelse, som lå lige ud til et af hotellets 3 pools. Dagene gik med dels at gå ind og kigge på Ubud, men vi havde også hjemmefra via Tim booket en heldags tur hvor vi var ude og besøge en lokal landsby. Det var rigtigt spændende og kan klart anbefales. Vi var med nogle lokale børn i skole, og rundt i landsbyens forskellige værksteder for til sidst at komme ud i rismarkerne hvor de serverede en lækker frokost til os.

Fra Ubud blev vi kørt til Lovina hvor vi skulle bo på Puri Bagus Lovina. Og turen derop brugte vi til at se forskellige templer, og Git Git vandfaldet. Vores guide Kenak var fantastisk til at fortælle os om de forskellige ting, og var rigtig god til at tage hensyn til børnene når vi sammen lagde programmet før køreturene. I Lovina slappede vi bare af og nød poolen og stranden. Vi boede på et fantastisk lækkert værelse og hotellet og hele pool området var vi alle enige om var noget af det bedste af de steder vi besøgte undervejs.

Fra Lovina kørt vi videre til Candidasa. Og igen brugte vi turen til at se forskellige ting. Vi var så heldige at opleve en ceremoni ved et af de templer som vi besøgte. Det var en stor oplevelse for store og små. I Candidasa boede vi på Rama Candidasa.

Fra Candidasa blev vi sejlet til Gili Trawangan. Tim havde på forhånd “advaret” os om at Gili Trawangan er en ø med mange unge mennesker, der kommer for at feste og dykke, og det kunne vi allerede se da vi ankom med båden. Der var fyldt med unge mennesker, og i hovedgaden lå der barer og dykkerbureauer side om side. Vi boede på Oceano Jambu Luwuk, som ligger et godt stykke fra hovedgaden og alt larmen, så vi var ikke på nogen måde generet af det.

Det er et dejligt hotel med en dejlig pool, og restauranten ligger ned til stranden (ikke speciel god, men der var andre muligheder lige i nærheden). De var i gang med en tilbygning så der var lidt rodet, men ikke noget der på nogen måde virkede generende. Dagene her brugte vi til dels ved poolen, men vi var også inde og kigge på byen, og havde også en 2 timers båd tur på en båd med glasbund, hvor vi var rundt på 3 forskellige steder og snorkle. Vi så bla. skildpadder så det var en super oplevelse.

Fra Gili Trawangan blev vi sejlet til Lombok hvor vi boede på Santosa. Hotellet her praler af at have Lomboks største pool, og den var i den grad kæmpe stor. På Lombok var vi ude på en heldagstur hvor vi besøgte forskellige værksteder, samt en autentisk landsby. Et af værkstederne var en væver landsby og det var en rigtig stor oplevelse at få en rundvisning I byen og høre om hvad vævning betyder for kvinderne.

Senggigi ligger på vest siden af Lombok og det er virkelig et smuk kystområde med masser af palmer. Menneskerne på Lombok var rigtig søde, men det var på ingen måde det samme som på Bali hvor de er ekstrem imødekommende og hjælpsomme.

Fra Lombok sejlede vi tilbage til Bali, og sejleturen tog ca. 3 timer i et meget uroligt vand! På Bali blev vi kørt til Sanur hvor vi boede på Parigata. Dejligt hotel dog med det lille minus at poolen og området omkring poolen ikke er særligt stor. Hotellet havde dog et fint område ved stranden. Heldigvis lå det sidst på vores tur, så vi havde fået vores ration af pool og sol. Og Sanur havde enormt meget andet at byde på. For det første var der rigtigt meget by med en masse fantastiske spisesteder, og dernæst en masse butikker, så vi fik shoppet rigtigt meget i de dage vi var i Sanur. Desuden havde vi hjemmefra via Tim booket en tur hvor vi var ude og lege med delfiner. Og det var en fantastisk oplevelse både for børn og voksne.

Efter 2 dage i Sanur blev vi fløjet ud til Flores på Komodo øerne hvor vi havde et krydstogt med 2 nætter ombord på et dejligt skib. Vi var de eneste ombord så det var ren luksus og forkælelse. Ungerne synes det var helt fantastisk at bo på skibet, og besætningen vartede os op med lækker mad! Undervejs var vi inde i nationalparken, først på øen Rinca og dernæst på Komodo. Vi så en masse varaner, nogen lidt for tæt på efter både datteren og konens smag, men det føltes aldrig utrygt for guiden og rangeren var gode til at få os til at føle os sikre.

Efter Komodo fløj vi tilbage til Bali og havde en nat i Sanur på samme hotel, inden vi fløj tilbage til Danmark. Undervejs har alt klappet helt perfekt, og alle aftaler som beskrevet af Tim i vores rejsedokumenter har været overholdt til UG. Det er bestemt ikke sidste gang vi rejser med Tim, og faktisk mener vores unger allerede nu at næste års tur igen skal gå til Bali.

Mvh. Mikkel, Marie, Britta og Per

Se rejsebeskrivelser fra andre gæster